איך לבחור נושא לסמינריון איכותני

לא יודעים איך לבחור נושא לסמינריון איכותני? אתם לא לבד, סטודנטים רבים נתקלים בשאלה זו מידי שנה. קראו על התהליך הנכון לבחירות נושא לסמינריון.

סטודנטית מנסה לבחור נושא לסמינריון איכותני

בחירת נושא לסמינריון

כל סטודנט במדעי החברה והרוח יכול לזכור את הפעם הראשונה בה נחשף לרעיון של סמינריון איכותני, ובחשיפה זו חשב שמחקר שכזה איננו יכול להתקיים. הסיבה למחשבה הזו, שהינה שכיחה למדיי באקדמיה, היא בגלל שסגנון המחקר הראשון שלומדים באקדמיה הוא מחקר כמותי.

מה זה סמינריון כמותני?

סמינריון כמותי הוא הבסיס, ובסיס זה נלמד לעומק בשנה הראשונה ללימודים האקדמיים. אולם לאחר שהבסיס נטמע היטב, ניתן ללמוד סגנונות מחקר אחרים. אחד מסגנונות המחקר המיוחדים ביותר הינו המחקר האיכותני.

מה זה סמינריון איכותני?

מחקר איכותני הינו שיטת מחקר לא כמותית. שיטה זו היא קיום ראיונות עומק בהם מדגם קטן של אנשים שמרואיינים על ידי החוקר או חוקרים כשמטרת הריאיון היא לתעד חוויה סובייקטיבית שהמרואיין עבר והיא בעלת חשיבות לחוקר.

סטודנטית לומדת על סמינריון

מה ההבדל בין סמינריון כמותי לסמינריון איכותי?

בדומה לכל עבודת סמינר גם בסמינר איכותני יש מבנה קבוע מראש ומאפיינים ייחודיים רק לו. מבנה זה מעט שונה מסמינר כמותי, מאחר שמטרת המחקר שלו שונה לכן גם המבנה. אולם בדומה לכל סמינריון בסמינר איכותני העבודה בנויה מראשי פרקים.

למרות שאין הבדלים גדולים מדיי בין סמינר כמותי לסמינר איכותני, לסטודנטים קשה להתרגל למחקר הייחודי אך יחד עם זאת גם מעט מוזר. כשאחד מהאתגרים הקשים ביותר הוא בחירת נושא לסמינריון. בגלל שהורגלו לשיטת מחקר כמותית, קשה לסטודנטים להתאמים את קן המחשבה הכמותי שלהם למחקר אמורפי ומופשט כסמינר איכותני.

איך בוחרים נושא לסמינריון איכותני?

הדרך הטובה ביותר לבחור נושא לסמינר איכותני היא להבין מהו הסגנון הייחודי של אותו סמינר. כפי שנטען מקודם מחקר איכותני הוא מחקר שבוחן תופעה חברתית מסוימת על סמך הסיפורים האישיים של אנשים שחוו אותם. לכן נושא הסמינריון צריך לחלול סביב אותה תופעה.

אולם כיצד יודעים איזו תופעה יש לבחור?

התשובה לשאלה הזו קשורה כמובן לנושאים שמעניינים את הסטודנט. כל הסטודנטים שנדרשים לכתוב סמינריון איכותני או עבודות סמינריוניות אחרות, צריכים לכתוב עבודה על נושא שמעניין אותו, לכן כל סטודנט בהכרח יבחר נושא אחר. אולם עדין הבחירה לא באמת מקדמת ניסוח רלוונטי של נושא למחקר, אפילו אם נמצא נושא מעניין, מהו השלב הבא

ברגע שנמצא נושא חברתי שמעניין את הסטודנט הוא צריך לקחת את הנושא ולהתחיל לתהות עליו, לתהות הכוונה לחשוב מדוע דווקא הנושא  הזה נבחר ומה הסטודנט עוד רוצה ללמוד עליו.

כמו כן לכתוב מהם התחומים בתוך הנושא עצמו שמעניינים במיוחד את הסטודנט. סמינריון איכותני דורש חשיבה לעומק על הנושא.

השלב הסופי בבחירת נושא לסמינריון

השלב הסופי בבחירת הנושא לסמינריון איכותני הוא כתיבת שאלות על הנושא האפשרי לעבודה. לערוך מעין סיעור מוחין לנושא ולכתוב שאלות שבוחנות את הנושא מכיוונים שונים, בחלק הזה אין להצטמצם אלא לתת למחשבה כמה שיותר דרור ולגעת בנושא האפשרי מכל זווית אפשרית.

שאלות אלו הן הבסיס לניסוח שאלון המחקר שבלעדיו כל המחקר לא יכול להתקיים ובהתאם דרך להגדיר נושא.

לטיפים ועדכונים על כתיבת עבודות סמינריון ועוד, עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לסייע לך:

עשויי לעניין אותך...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צרו קשר, נשמח לסייע!

אקדמוס – עוזרים בכתיבה אקדמית

זקוקים לעזרה בכתיבת עבודות?

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לסייע

אקדמוס – עוזרים בכתיבה אקדמית

5/5

מאות לקוחות מרוצים לא טועים

זקוקים לעזרה בכתיבת עבודות?

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לעזור

5/5

מאות לקוחות מרוצים בשנה לא טועים