איך לבחור מתודולוגיה?

איך לבחור מתודולוגיה היא שאלה שסטודנטים רבים נתקלים בה במהלך עבודת סמינריון או עבודות אקדמיות בכלל. קראו את המדריך המלא שהכנו עבורכם וגלו כיצד להגיש את פרק שיטות המחקר.

מתודולוגיה היא אחד מהמאפיינים החשובים ביותר למחקר מדעי אקדמי, בו נתקלים בדרך כלל בפעם הראשונה במהלך הכנת סמינריון. הסיבה לכך היא שללא מתודולוגיה, לא ניתן לערוך ניסויים מדעיים ולהפיק מהם נתונים. אותם נתונים חשובים למדיי לעולם המדע מאחר והם הבסיס ליצירת ידע מהימן חדש.

סטודנטית בספריה חושבת איך לבחור מתודולוגיה

מה זה מתודולוגיה? (שיטות מחקר)

מתודולוגיה או במונח השכיח שיטות מחקר, היא אוסף של שיטות, פרוצדורות ונהלים הנעשים במחקר על מנת להפיק נתונים בעלי חשיבות מדעית לצורך הסקת מסקנות.

שיטת מחקר היא האופן בו מתבצעת מניפולציה מדעית על נתונים מסוימים על מנת להפיק מידע אקדמי ומדעי חדש.

לרב, כאשר תדרשו לכתוב עבודה סמינריונית המשימה תיקרא כתיבת פרק שיטות מחקר.

סוגי מתודולוגיה

ישנן שתי מתודולוגיות עיקריות:

השיטה הראשונה, שהיא השיטה השכיחה יותר באקדמיה, והיא השיטה הכמותית. שיטה זו מסתמכת כל ניסויים מדעיים שונים על מנת להפיק נתונים כמותיים שעליהם נעשה ניתוח סטטיסטי על מנת להפיג ידע מדעי מהימן ומדויק.

שיטה זו מסתמכת רבות על סטטיסטיקה וניסויים מדעיים על מנת להפיק ידע מבוקר ושימושי. בניגוד לשיטה זו, הדגש בשיטה השנייה האיכותנית הוא לא בסטטיסטיקה וערכים כמותיים, אלא בתיעוד חוויות אנושיות סובייקטיביות שהינן בעלות חשיבות מחקרית ואקדמית.

מתודולוגיה במחקר

אחד השלבים הראשונים שנעשים במחקר מדעי הוא בחירה של מתודולוגיה שמתאימה לנושא המחקר, והרבה פעמים דווקא הנושא מאוד מקל על איך לבחור מתודולוגיה. ברגע שנבחרת המתודולוגיה, יש לה פרוצדורות ונהלים משלה אשר אותם יש לקיים כפי הנדרש במחקר.

לכל שיטה דגשים, נהלים ודרכים להשיג נתונים משלה. בשיטה הכמותית הדגש הוא באמצעות ניסויים מדעיים ומניפולציות סטטיסטיות שונות. לעומת זאת באיכותני, הדגש הוא בתיעוד הסיפור האישי של המרואיין תוך התמקדות בחוויה הסובייקטיבית שהמרואיין עבר.

שיטות למחקר כמותי

כאשר החוקר בוחר לבצע מחקר כמותי יש לו כמה אפשרויות בחירה. השיטות השכיחות הן שימוש בשאלונים שאותן ממלאים הנסיינים במחקר, אולם ישנו מגוון רחב של שיטות מדעיות להפיק נתונים, אך הדגש הוא בניתוח הכמותי של אותם נתונים שהופקו.

שיטות למחקר איכותני

במחקר האיכותני ניתן להפיק ידע איכותי בעזרת ראיונות עומק, ניתן לנתח מידע ארכיוני של טקסטים, סרטים, יצירות אומנות וכדומה. ניתן ללוות את המרואיין בתהליך משמעותי שהוא עובר וכן הלאה. חשוב לדעת איך לבחור מתודולוגיה אשר תתאים למחקר.

זקוקים למידע נוסף על איך לכתוב מתודולוגיה?

לסיכום, כאשר חוקר או סטודנט  שואלים את עצמם איך לבחור מתודולוגיה למחקר שלהם, עליהם לחשוב על נושא המחקר, מטרת המחקר, לאיזו שיטה יותר מתאים סגנון המחקר ולבסוף לבחור את השיטה שיש להם יותר חיבור אליה. זקוקים למידע נוסף או רעיונות לכתיבה מתוך עבודות לדוגמא? נשמח לסייע בכל שאלה.

לטיפים ועדכונים על כתיבת עבודות סמינריון ועוד, עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לסייע לך:

עשויי לעניין אותך...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צרו קשר, נשמח לסייע!

אקדמוס – עוזרים בכתיבה אקדמית

זקוקים לעזרה בכתיבת עבודות?

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לסייע

אקדמוס – עוזרים בכתיבה אקדמית

5/5

מאות לקוחות מרוצים לא טועים

זקוקים לעזרה בכתיבת עבודות?

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לעזור

5/5

מאות לקוחות מרוצים בשנה לא טועים