ניתוח סטטיסטי: איך עושים את זה? שיטות ועזרה לסטודנטים

סטודנטים רבים נתקלים בבעיה כאשר נדרשים לבצע ניתוח סטטיסטי בעבודה אקדמית כדוגמת עבודה סמינריונית, קראו איך עושים ניתוחים סטטיסטיים בקלות.

מהם ניתוחים סטטיסטיים?

סטטיסטיקה היא תחום מדעי העוסק באיסוף, ניתוח ועיבוד של נתונים כמותיים והסקת מסקנות מהם. לסטטיסטיקה שימוש נרחב במדע ובאקדמיה בפרט מאחר שהיא עוזרת לכמת התנהגות אנושית או כל דבר אותו ניתן לכמת. ובנוסף לזאת, סטטיסטיקה היא דרך להבין את המציאות.

סטודנט מבצע ניתוח סטטיסטי בעבודת סמינריון

שיטות ניתוח סטטיסטי

תחום הסטטיסטיקה נחלק לשני תחומים עיקריים: סטטיסטיקה תיאורית וסטטיסטיקה היסקית. תחומים אלו מתחלקים לשיטות ניתוח סטטיסטי שונות. התיאורית עוסקת בתיאור נתונים על ידי הצגה של מימדים כמותיים בהם (ממוצע, שכיחות, שונות וכדומה) העוזרים להעריך מדגמים.

הסטטיסטיקה ההיסקית עוסקת בהסקת מסקנות על המדגם שנבחר למחקר באמצעות מדדי ניתוח שונים (מבחניt  למדגמים בלתי תלויים, מבחניt  למדגמים תלויים, מבחני שונות חד כיווני Anova וכדומה). מדדים אלו עושים מניפולציות מתמטיות בנתונים ועוזרים למצוא קשרים סטטיסטיים.

ניתוח סטטיסטי בסמינריון

כאשר מדובר בעבודת סמינריון כמותי (בחינה של קשר סטטיסטי בין שני משתנים מדידים) קיים שימוש נרחב בניתוח סטטיסטי בשני מישורים. במישור אחד נעשה ניתוח על מנת לתאר את המדדים התיאוריים של המדגם (סטטיסטיקה תיאורית) והאחר הוא בחינה של הקשר באמצעות מבחנים סטטיסטיים (סטטיסטיקה היסקית).

ניתוח סטטיסטי לעבודת גמר

עבודת גמר היא עבודה אקדמית שסטודנט נדרש לכתוב על מנת לסיים את החובות האקדמיות שלו ולקבל תואר אקדמי. על מנת שהסטודנט יוכל לענות על שאלת המחקר ולהסיק מסקנות עליו לערוך ניתוח סטטיסטי במשתנים שאסף בעזרת המניפולציה הניסויית בה השתמש.

לא ניתן להסיק מסקנות ללא ניתוח ופירוש הנתונים. את הנתונים שנאספו בשיטת המחקר  צריך לנתח סטטיסטית. הניתוח נעשה באמצעות יישום של מניפולציה סטטיסטית היסקית (מבחני t  ו Anova) על אותם נתונים בעזרת תוכנת ה- SPSS(תוכנה לניתוחים סטטיסטיים).

עזרה בניתוח סטטיסטי

סטטיסטיקה היא איננה תחום שקל לשלוט בו ונדרשת בו מיומנות. על מנת שהניתוח ייעשה נכון יש לקיים מספר פעולות :תחילה יש לקדד  את נתונים מהשאלונים אל תוכנת ה-Spss, לאחר מכאן  לבצע מניפולציות תיאוריות( ממוצע, חציון, שכיחות), ואז היסקיות. ולבסוף יש לנתח ולפרש את הפלטים.

כאשר ניגשים לבצע זאת בעבודות סמינריוניות או עבודות אקדמיות באופן כללי, כל הפעולות שצוינו עד כה לא קלות ליישום. בנוסף, ניתן לטעות ביישומן וליצור טעות נגררת שתשפיעה על תוצאות המחקר.  כדי למנוע טעות זו יש ללוות ולעזור לסטודנט לעשות ניתוח סטטיסטי נכון בעבודה וכל תמיכה אחרת שיזקק לה.

הליווי מתבטא בבחירת שאלונים, עזרה בתוכנת ה-SPSS, יצירת מדדים תיאוריים וניתוח סטטיסטי לנתונים. עזרה בניתוח הפלטים ופירושם, ולבסוף ללוות את הסטודנט בכתיבת פרק התוצאות ולענות על שאלת המחקר.

זקוקים למידע נוסף?

קראתם את המאמר שלנו ועדיין זקוקים לסיוע? הצוות שלנו זמין עבורכם וישמח לעזור בכל שאלה, צרו קשר דרך האתר, במספר הטלפון או השאירו תגובה. אנו נשיב בהקדם עם מידע מלא, בהצלחה!

לטיפים ועדכונים על כתיבת עבודות סמינריון ועוד, עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לסייע לך:

עשויי לעניין אותך...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צרו קשר, נשמח לסייע!

אקדמוס – עוזרים בכתיבה אקדמית

זקוקים לעזרה בכתיבת עבודות?

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לסייע

אקדמוס – עוזרים בכתיבה אקדמית

5/5

מאות לקוחות מרוצים לא טועים

זקוקים לעזרה בכתיבת עבודות?

בשיחה קצרה נדע בדיוק כיצד לעזור

5/5

מאות לקוחות מרוצים בשנה לא טועים